Ontwerpen

Ontwerpen | Webdesign Kennisbank

Het ontwerpen van een website is een creatief proces dat nauw samenwerkt met technische mogelijkheden om een effectief domein te creëren. Het uiteindelijke doel is een website te publiceren, dat voldoende uitstraling heeft en tegelijk functioneel is.

Mede daarom vraagt het ontwerpen niet alleen een goed gevoel voor vorm en stijl, maar vooral die van psychologie. Welk ontwerp geeft de beste indruk en dringt ook diep door in het brein van de bezoekers?

Er zijn veel factoren binnen deze term, die van invloed kunnen zijn op het (eind)resultaat van een website. Daarom is het handig om o.a. de stijl(spel)regels van de inhoud (content) zoals tekst, al ruim van te voren in kaart te brengen.

Zo voorkom je dat een deel van de website met terugwerkende kracht, moet worden aangepast.


Uniformiteit in een Website

Een website eigenaar wil natuurlijk herkent worden door haar bezoekers. Uit onderzoek blijkt dat hoe meer bezoekers iets herkennen, hoe beter en sneller ze het zich kunnen herinneren.

Herkenning (uniformiteit) is dus een belangrijk onderdeel tijdens de ontwikkeling van een website. Ook de Webdesign Kennisbank heeft, zoals je kunt zien, een uniforme uitstraling.


More is Less

Meer is minder is een uitdrukking, dat meer van iets daadwerkelijk kan leiden tot een vermindering van de waarde. Het suggereert dat een te grote hoeveelheid, van iets een afnemend rendement of negatieve gevolgen kan hebben.

In wezen houdt het in dat éénvoud, gematigdheid of een kleinere hoeveelheid soms wenselijker of voordeliger kan zijn dan een overvloed of overdaad.

Informatie | Webdesign Kennisbank Deze kleine verschillen zorgen ervoor, dat het ontwerpen van een website voor een groot deel bestaat uit overwegingen en het maken van keuzes.

Tussenruimtes

Creëer ruimte (spaties) tussen tekst, afbeeldingen, tabellen, enz. Zo kun je met slogan(s), artikelen, afbeeldingen en hyperlinks de uitstraling van een website meer rust geven. Wanneer dat niet gebeurd, zal de content samengevoegd worden en kan daardoor minder overzichtelijk worden.


Rich Content

Het is aan te raden om zo veel mogelijk (originele) tekst, video’s, afbeeldingen, MP3 bestanden en livestream (podcast) en/of infographics op een website te publiceren. Zo zorg je er niet alleen voor dat een website interessant blijft…

Bovendien scoor je met deze zogenaamde Rich Content, opmerkelijk hoger in de zoekresultaten van zoekmachines! Diep daarom elke relevante categorie van een webpagina, zoveel mogelijk uit.

Bezoek ook: Zoekmachine Optimalisatie

Waarom Bloggen?

  1. Delen van kennis en expertise: Bloggen is een geweldige manier om informatie en kennis te delen over onderwerpen waarin je expert bent. Door je kennis te delen, kun je anderen helpen en tegelijkertijd je eigen kennis en vaardigheden versterken.
  2. Uitdrukken van creativiteit: Bloggen kan ook een uitlaatklep zijn voor creativiteit, vooral als je schrijft over onderwerpen die je passie hebben of die je echt inspireren.
  3. Opbouwen van een online aanwezigheid: Door te bloggen kun je jezelf online presenteren en jezelf promoten als een autoriteit op een bepaald gebied. Dit kan op zijn beurt leiden tot nieuwe zakelijke kansen of andere mogelijkheden.
  4. Verbinden met anderen: Door te bloggen kun je in contact komen met anderen die geïnteresseerd zijn in dezelfde onderwerpen als jij. Dit kan leiden tot waardevolle discussies, samenwerkingen en netwerkmogelijkheden.
  5. Verbeteren van schrijfvaardigheden: Bloggen vereist dat je regelmatig schrijft en publiceert, waardoor je schrijfvaardigheden kunnen verbeteren en je je comfortabeler voelt met het schrijfproces.

Maak Snippets in de Hoofdpagina’s

Een Snippet is een fragment of sample van een langere tekst, dat gebruikt wordt gebruikt om een indruk van het gehele artikel te geven  (preview).

Ook op deze website worden snippets gebruikt, zoals op de homepage van de Webdesign Kennisbank te zien is. Hier is dat gedaan op een statische pagina’s, maar is vooral ook een uitkomst bij het bloggen.


Voorkom Keuzestress

Hoewel ook hyperlinks onderdeel maken van content, is het raadzaam om niet te veel snelkoppelingen te plaatsen. Door te veel links op een website, kunnen bezoekers last van “keuzestress” krijgen. Dit betekend dat bezoekers, de navigatie van een website niet meer begrijpen en zo het spoor kwijt kunnen raken.

Bezoek ook: Hyperlinks


Herkent worden door Icon’s

Webdesign Kennisbank heeft veelvuldig gebruik gemaakt van Icon’s, die gerelateerd zijn aan het betreffende onderwerp. Op sommige websites staan zelfs enkele miljoenen Icon’s! Een deel daarvan moet worden betaald en een deel is ook gratis te downloaden.

Stel de zoekfunctie van zo’n website zodanig in, dat er met een zoekmachine naar (gratis) Icon’s wordt gezocht. Om je alvast op weg te helpen, staan hieronder 5 webadressen voor het downloaden van Icon’s…

Icons8 | Iconfinder | Flaticon | Freeicons | Freepik


Meer webpagnia’s over Ontwerpen
Webnode Strato Jimdo
Vista Wix Wix.com Squarespace
Canva Swipe Media Webnode