Zoekmachine Optimalisatie

Wat is SEO?

SEO | Webdesign KennisbankDe afkorting SEO staat voor: Search Engine Optimalisation, of in het Nederlands: Zoekmachine Optimalisatie. Dit bestaat uit verschillende onderdelen, die worden gevormd door de inhoud en de technische constructie van een website.

Wil je meer bezoekers naar je website genereren via zoekmachines, zonder te adverteren? Dan zal je met SEO aan de slag moeten. Door het gebruik van SEO kun je meer organische bezoekers realiseren.

Om te weten hoe SEO werkt, staan in dit artikel verschillende technieken beschreven voor een SEO geoptimaliseerde website.

“Content is King”

Vaak wordt dit aangeduid als Content. “Content is King” is dan ook beslist geen onbekende slogan meer! Tegenwoordig zijn de zoekmachines ingesteld op het zoeken naar zogenaamde “Rich Content”. Deze term staat voor een diverse inhoud van een website zoals; tekst, afbeeldingen, hyperlinks, video’s enz.

Technische Optimalisatie

Als een website technisch niet in orde is, kan het zomaar zijn dat de zoekmachinerobots (spiders) onmogelijk bij de website kunnen komen. Belangrijk dus om te zorgen dat een website technisch ook klopt.

Daar hoort een “schone” broncode bij, omdat het voor zoekmachines belangrijk is dat een website snel download in de webbrowser. Ook hierdoor kan een website hoger gaan scoren in de zoekresultaten.

Zoektermen in Bestandsnamen

SEO en toegankelijkheid hebben best veel met elkaar gemeen. Het gaat in beide gevallen over het begrijpen wat er op de afbeelding staat en wat de context is met de inhoud van de pagina. Spiders herkennen namelijk niet automatisch afbeeldingen en zijn daarom aangewezen op de (zoek)termen die vermeld staan in de diverse bestandsnamen.

In het jonge verleden van het internet, kon dit nog probleemloos worden ingevuld tussen de head tags in de broncode. Doordat voorheen met deze manier voor het aangeven van zoektermen veelvuldig misbruikt werd door ongeldige trefwoorden, worden deze tegenwoordig in de bestandsnamen ingevuld:

smartphone-tablet-responsive-webdesign-kennisbank-website-educatieve-wegwijzer.jpg

SEO Vaktermen

In veel artikelen kom je vaktermen tegen die je er misschien van weerhouden om er zelf mee aan de slag te gaan. Daarom zijn hier een aantal veelgebruikte termen uitgelegd;

  • Zoekterm of zoekwoord: Het woord (of de woordcombinatie) dat mensen intikken in de zoekmachines om een website te vinden.
  • SERP: Dit staat voor Search Engine Result Page, in het Nederlands betekend dit de zoekresultatenpagina.
  • Backlinks: Dat zijn links naar een website toe. Ook wel externe links genoemd.
  • Ranking: De positionering in de zoekresultaten.
  • Pagerank: Vroeger deelde Google een cijfer uit aan websites. Dit wordt “pagerank” genoemd.
  • Metatags: Dit zijn stukjes code die worden toegevoegd op een pagina. Op de pagina is het niet zichtbaar voor een bezoeker, maar de zoekmachines gebruiken die tags wel om bijvoorbeeld in de zoekresultaten een omschrijving te tonen.

Search Engine Optimalisation | Webdesign Kennisbank

Short Tail vs Long Tail

In een zoekmachine kun je lange tekst invoeren als zoekopdracht en/of korte tekst (tags). Bijvoorbeeld een vraagstelling met 4 of meer termen, wordt long tail genoemd. Een zoekopdracht dat uit 3 of minder termen bestaat, wordt short tail genoemd.

2 voorbeelden van short tail en long tail zoekopdrachten;

Het is interessant om te zien hoe short tail en long tail zoekopdrachten verdeeld zijn in Google. Maar liefst 70% van alle zoekopdrachten per jaar in Google bestaat uit long tail zoekopdrachten en slechts 30% bestaat uit short tail zoekopdrachten.

Long tail zoekopdrachten zijn zoektermen (zinnen) waar je in eerste instantie niet zo snel aan zou denken. Toch zit er achter deze strategie voor veel websites een legio aan mogelijkheden.

Long Tail Strategie

Eigenlijk maak je het ‘belangrijke’ (short tail) zoekwoord wat breder. Neem bijvoorbeeld het short tail zoekwoord ‘Fietsen’. Bij de “Long Tail Strategie” kunnen hier zoekopdrachten naar voren komen als “Gazelle blauw gekleurde herenfietsen”.

Op deze zoekopdrachten zit natuurlijk veel minder zoekvolume dan op de short tail zoekwoorden, maar zijn des te specifieker. Een conversie staat voor het omzetten (converteren) van een bezoeker die actie onderneemt.

Short tail zoekopdrachten leveren daar in tegen, een lagere conversie op omdat ze minder specifiek (nauwkeurig) zijn. Daarom is het aan te raden om tijdens het schrijven van de tekst op een website, gebruik te maken van “Long Tail Strategie”.

Hoe werkt Google Analytics?

Zorg voor een statistiekenprogramma zoals Google Analytics, zodat je kunt zien of het verkeer via de zoekmachines toeneemt of niet. Google Analytics geeft je (gratis) een volledig statistiekenpakket, om te zien wat het gedrag is van bezoekers op een website.

Google Analytics Academy | Zoekmachine Optimalisatie

Terwijl Google Analytics een goede en betrouwbare methode is om de herkomst en het aantal bezoekers in kaart te brengen, is het echter geen éénvoudig systeem. Daarom kun je op de Academy van Google Analytics de nodige kennis opdoen. Mocht je moeite met Engels hebben, dan kun je de tekst door Google Analytics Academy en/of de webbrowser laten vertalen.

Ga naar: Google Analytics Academy | Google Analytics

Zie ook deze Categoriën in de Kennisbank over Webdesign:

 

Back to Top