Zoekmachine Optimalisatie

Zoekmachine Optimalisatie | Webdesign Kennisbank

SEO staat voor: Search Engine Optimalisation, oftewel in het Nederlands: Zoekmachine Optimalisatie. Dit bestaat uit verschillende onderdelen, die worden gevormd door de inhoud samen met de technische constructie van de website.

Wil je meer bezoekers via zoekmachines naar je website genereren? Dan zal je met SEO aan de slag moeten. Door het gebruik van SEO kun je meer bezoekers realiseren. Om te weten hoe SEO werkt, staan in dit artikel verschillende technieken beschreven.

Maak een SEO geoptimaliseerde website, in combinatie met een CMS. Hiervoor zijn er vaak ook gerelateerde plug-ins te downloaden die de website(s) ondersteunen.

Bezoek ook: CMS


Waar dient een algoritme voor?

Een algoritme binnen het internet verwijst naar een set instructies of regels die door computers worden gebruikt om specifieke taken uit te voeren of problemen op te lossen. Deze instructies worden gebruikt om gegevens te verwerken en beslissingen te nemen, vaak met als doel bepaalde (zoek)resultaten te bereiken.

In het bijzonder worden algoritmen veel gebruikt in zoekmachines, Sociale Media en andere online diensten. Bedoeld om relevante informatie te presenteren, aanbevelingen te doen, advertenties te personaliseren en meer.

Bijvoorbeeld, zoekalgoritmen bepalen welke resultaten bovenaan de lijst verschijnen, wanneer je een zoekopdracht uitvoert. Dit terwijl de algoritmen op platforms zoals Netflix en YouTube suggesties doen op basis van je kijkgeschiedenis.


Titels en Meta’ s

Titels en Meta’ s zijn belangrijke elementen van een website die helpen bij het verbeteren van de Zoekmachine Optimalisatie (SEO) en het aantrekken van meer bezoekers naar de site.

Een titel (ook wel paginatitel genoemd) is de tekst die bovenaan een webpagina wordt weergegeven en die meestal wordt weergegeven in de zoekresultaten van zoekmachines. Het is belangrijk dat de titel relevant is voor de inhoud van de pagina.

Verder is het zinvol dat het belangrijkste zoekwoord of de belangrijkste zoekwoorden erin worden opgenomen, omdat dit kan helpen om de ranking van de pagina in zoekmachines te verbeteren. Een goede titel kan ook helpen om de aandacht van de lezers te trekken en hen te verleiden om vervolgens door te klikken naar de website.

Een meta-beschrijving is een korte samenvatting van de inhoud van de pagina die wordt weergegeven in de zoekresultaten van zoekmachines. Het is belangrijk dat de meta-beschrijving relevant is voor de inhoud van de pagina en dat het belangrijkste zoekwoord(en) erin worden opgenomen.

Een goede meta-beschrijving kan ook helpen om de aandacht van de lezers te trekken en hen te verleiden om door te klikken naar de pagina.

Kortom, titels en meta’s zijn belangrijke elementen van een website die helpen bij het verbeteren van de SEO en het aantrekken van meer bezoekers naar de site.


Voeg zoektermen toe in bestandsnamen

SEO en toegankelijkheid hebben best veel met elkaar gemeen. Het gaat in beide gevallen over het begrijpen wat er op de afbeelding staat en wat de context is met de inhoud van de pagina.

Spiders herkennen namelijk niet automatisch afbeeldingen en zijn daarom aangewezen op de (zoek)termen die vermeld staan in de diverse bestandsnamen.

In het jonge verleden van het internet, kon dit nog probleemloos worden ingevuld tussen de head tags in de broncode. Doordat voorheen met deze manier voor het aangeven van zoektermen veelvuldig misbruikt werd door ongeldige trefwoorden, worden deze tegenwoordig in de bestandsnamen ingevuld:

  smartphone-tablet-responsive-webdesign-kennisbank-website-educatieve-digitaal-wegwijzer.jpg

Technische Optimalisatie

Als een website technisch niet in orde is, kan het zomaar zijn dat de zoekmachinerobots (spiders) onmogelijk bij de website kunnen komen. Belangrijk dus om te zorgen dat een website technisch ook klopt.

Daar hoort een “schone” broncode bij, omdat het voor zoekmachines belangrijk is dat een website snel download in de webbrowser. Ook hierdoor kan een website hoger gaan scoren in de zoekresultaten.


Waarvoor een Broodkruimelspoor?

Een broodkruimelspoor (ook wel breadcrumbs genoemd) op een website is een navigatiehulpmiddel dat gebruikers laat zien waar ze zich bevinden binnen de hiërarchie van de website. Het is genoemd naar het verhaal van Hans en Grietje, waarin Hans broodkruimels strooit om de weg terug naar huis te vinden.

Een broodkruimelspoor bestaat meestal uit een horizontale reeks links die bovenaan of onderaan de pagina wordt weergegeven. Het geeft een hiërarchisch pad weer vanaf de startpagina van de website naar de huidige pagina. Het kan er bijvoorbeeld zo uitzien:

Home > Categorie > Subcategorie > Huidige pagina.

Het doel van een broodkruimelspoor is om gebruikers te helpen bij het navigeren door de website en om context te bieden over waar ze zich bevinden. Het maakt het gemakkelijker voor gebruikers om terug te gaan naar hogere niveaus in de hiërarchie en helpt hen bij het begrijpen van de relatie tussen verschillende pagina’s.

Daarnaast kunnen broodkruimelsporen ook gunstig zijn voor zoekmachine optimalisatie (SEO), omdat ze de navigatie en de structuur van de website voor zoekmachines verduidelijken. Het broodkruimelspoor van deze website staat bovenaan de pagina.

Search Engine Optimalisation | Webdesign Kennisbank


Content is King

De relevante inhoud van een website wordt vaak aangeduid als content. Content is King is dan ook beslist geen onbekende slogan meer! Tegenwoordig zijn de zoekmachines ingesteld op het zoeken naar zogenaamde Rich Content.

Deze term staat voor een zoveel mogelijk en diverse (originele) inhoud op een website zoals; tekst, afbeeldingen, hyperlinks, video’s enz.

Bezoek ook: Hyperlinks


Short Tail | Long Tail

In een zoekmachine kun je lange tekst invoeren als zoekopdracht en/of korte tekst (tags). Bijvoorbeeld een vraagstelling met vier of meer termen, wordt Long Tail genoemd. Een zoekopdracht dat uit drie of minder termen bestaat, wordt Short Tail genoemd:

Long tail: Hoe maak ik van een PNG een JPG?
Short tail: Webdesign, Kennisbank, Cees

Het is interessant om te zien hoe short tail en long tail zoekopdrachten verdeeld zijn in Google. Maar liefst 70% van alle zoekopdrachten per jaar in Google bestaat uit Long Tail zoekopdrachten en slechts 30% bestaat uit short tail zoekopdrachten.

Long Tail zoekopdrachten zijn zoektermen (zinnen) waar je in eerste instantie niet zo snel aan zou denken. Toch zit er achter deze strategie voor veel websites een legio aan mogelijkheden.

Kies voor Long Lail Strategie

Eigenlijk maak je het belangrijke (short tail) zoekwoord wat breder. Neem bijvoorbeeld het Short Tail zoekwoord ‘Fietsen’. Bij de Long Tail Strategie kunnen hier zoekopdrachten naar voren komen als “Gazelle blauw gekleurde herenfietsen”.

Op deze zoekopdrachten zit natuurlijk veel minder zoekvolume dan op de short tail zoekwoorden, maar zijn des te specifieker. Een conversie staat voor het omzetten (converteren) van een bezoeker die actie onderneemt.

Short tail zoekopdrachten leveren daar in tegen, een lagere conversie op omdat ze minder specifiek (nauwkeurig) zijn. Daarom is het aan te raden om tijdens het schrijven van de tekst op een website, gebruik te maken van Long Tail Strategie.


Waarom een Kennisbank?

Een kennisbank op een website biedt gebruikers directe toegang tot antwoorden op veelgestelde vragen en oplossingen voor problemen. Het vermindert repetitieve klantvragen, verbetert de klantenservice, versterkt de geloofwaardigheid van de website en verbetert de Zoekmachine Optimalisatie.

Het is een efficiënt hulpmiddel om waardevolle informatie op te slaan en ondersteuning te bieden aan klanten en medewerkers.

Bezoek ook: Kennisbank


Google Analytics voor Beginners

Zorg voor een statistiekenprogramma zoals Google Analytics, zodat je kunt zien of het verkeer via de zoekmachines toeneemt of niet. Google Analytics geeft je (gratis) een volledig statistiekenpakket, om te zien wat het gedrag is van bezoekers op de betreffende website.
Google Analytics Academy | Zoekmachine Optimalisatie
Terwijl Google Analytics een goede en betrouwbare methode is om de herkomst en het aantal bezoekers in kaart te brengen, is het echter geen simpel systeem. Daarom kun je op Google Analytics Academy de nodige kennis opdoen. Heb je moeite met Engels? Dan kun je de tekst door een webbrowser laten vertalen.

Google Analytics Academy | Google Analytics