Zoekmachine Optimalisatie


Wat is SEO?

SEO | Webdesign KennisbankDe afkorting SEO staat voor; Search Engine Optimalisation, of in het Nederlands: Zoekmachine Optimalisatie. Dit bestaat uit verschillende onderdelen die worden gevormd door de inhoud en de technische constructie van een website.

“Content is King”

Vaak wordt dit aangeduid als Content. “Content is King” is dan ook beslist geen onbekende slogan meer! Tegenwoordig zijn de zoekmachines ingesteld op het zoeken naar zogenaamde “Rich Content”. Deze term staat voor een diverse inhoud van een website zoals; tekst, afbeeldingen, video’s, infographics enz.

Technische Optimalisatie

Als een website technisch niet in orde is, kan het zomaar zijn dat de zoekmachinerobots niet eens bij de website kunnen komen. Belangrijk dus om te zorgen dat een website technisch in orde is.

Off-site SEO

Denk bij offsite SEO bijvoorbeeld aan links naar de website toe. Maar ook shares, likes en Social Media kan invloed hebben op de Zoekmachine Optimalisatie.

SEO Vaktermen Uitgelegd

In veel artikelen kom je vaktermen tegen die je er misschien van weerhouden om er zelf mee aan de slag te gaan. Daarom zijn hier een aantal veelgebruikte termen uitgelegd;

  • Zoekterm of zoekwoord: Het woord (of de woordcombinatie) dat mensen intikken in de zoekmachines om een website te vinden.
  • SERP: Dit staat voor Search Engine Result Page, in het Nederlands betekend dit de zoekresultatenpagina.
  • Backlinks: Dat zijn links naar een website toe. Ook wel externe links genoemd.
  • Ranking: De positionering in de zoekresultaten.
  • Pagerank: Vroeger deelde Google een cijfer uit aan websites. Dit wordt “pagerank’ genoemd.
  • Metatags: Dit zijn stukjes code die worden toegevoegd op een pagina. Op de pagina is het niet zichtbaar voor een bezoeker, maar de zoekmachines gebruiken die tags wel om bijvoorbeeld in de zoekresultaten een omschrijving te tonen.

Search Engine Optimalisation | Webdesign Kennisbank


Google Analytics

Zorg voor een statistiekenprogramma zoals Google Analytics zodat je kunt zien of het verkeer via de zoekmachines toeneemt of niet. Je kunt best al wat gegevens halen uit Google Search Console, maar een volledig statistiekenpakket om te zien wat mensen op de website doen is altijd aan te raden.

Long Tail en Short Tail

In een zoekmachine kun je lange tekst invoeren als zoekopdracht en korte tags. Lange tekst, bijv. een vraagstelling wordt Long Tail genoemd en korte termen wordt Short Tail genoemd.

Categoriën van dé Kennisbank over Webdesign
Omhoog ↑