Ontwerpen


Een Website Ontwerpen

Ontwerpen | Webdesign KennisbankHet ontwerpen van een website vraagt niet alleen een goed gevoel voor vorm en stijl te hebben, maar vooral van psychologie. Welk ontwerp werkt het beste en dringt écht diep door in het brein van bezoekers?

Er zijn veel factoren binnen deze term, die van invloed kunnen zijn op het (eind)resultaat van een website. Daarom is het handig om o.a. de stijl(spel)regels van de tekst op een website, al van te voren te bedenken.

Zo voorkom je dat een deel van de website met terugwerkende kracht, moet worden aangepast mocht je achteraf iets willen veranderen. Mijn ervaring is echter, dat je in de praktijk hier nauwelijks aan ontkomt en het juist een positief onderdeel kan zijn van de ontwikkeling.


Uniformiteit

Een website-eigenaar (webmaster) wil natuurlijk opgemerkt worden door haar bezoekers. Uit onderzoek blijkt dat hoe meer bezoekers iets herkennen, hoe beter en sneller ze het zich kunnen herinneren.

Herkenning (uniformiteit) is dus een belangrijk onderdeel tijdens de ontwikkeling van een website. Zo heeft de Webdesign Kennisbank als voorbeeld, ook een uniforme uitstraling gekregen.


More is Less

Dit is absoluut de bekendste uitspraak binnen webdesign. Op een website zijn herhalingen taboe en is het de trend zo min mogelijk een naam, logo, kleur, afbeelding, hyperlink enz te gebruiken. In sommige gevallen zal je een term (titel) toch vaker moeten benoemen, als je de ‘uniformiteit’ wil behouden.

Deze kleine verschillen zorgen ervoor dat het ontwerpen van een website, voor een groot deel bestaat uit overwegingen en het maken van de juiste keuzes.


Hoofdletterbeleid

Het is mogelijk om ieder woord in de koptekst te beginnen met een hoofdletter. Zo heb ik zelf gekozen om op mijn website, alleen de belangrijkste (relevante) woorden in de koptekst met een hoofdletter te laten beginnen.

De meeste werkwoorden heb ik in dit geval overgeslagen. Een persoonlijke keus, om model in de kopteksten te brengen. Voor het gemak noem ik deze vorm van opmaak: “Hoofdletterbeleid”.


Letterfamilies

Het is van belang in de koptekst en de overige tekst op een website, één of meerdere passende letterfamilie(s) aan te geven. De meeste websites verwijzen een webbrowser naar een stuk of drie verschillende letterfamilies.

Dit omdat bij sommige webbrowsers die niet alle letterfamilies herkennen, zo nog een andere letterfamilie kunnen toepassen. Dit wordt meestal op volgorde van voorkeur, aangegeven in een stylesheet. Een goed middel om letterfamilie(s) uit te kiezen, is hiervoor de Kompozer te gebruiken.

Bezoek ook: CSS | HTML-Editors


Benut Tussenruimtes

Creëer ruimte (spaties) tussen tekst, afbeeldingen, tabellen, enz. Zo kun je met een slogan, artikel, afbeeldingen, en hyperlinks de uitstraling van een website, meer rust geven. Wanneer dat niet gebeurd, zal de content samengevoegd en minder overzichtelijk worden.


Rich Content

Het is zinvol om zo mogelijk, naast de tekst ook veel (originele) video’s, afbeeldingen, MP3 bestanden, livestream (podcast) en infographics op een website te publiceren. Zo zorg je er niet alleen voor dat een website interessant blijft…

Bovendien scoor je met deze zogenaamde “Rich Content”, opmerkelijk hoger in de zoekresultaten van zoekmachines! Diep daarom elke relevante categorie van een webpagina, zoveel mogelijk uit.

Bezoek ook: Zoekmachine Optimalisatie


Gebruik maken van Snippets

Een snippet is een fragment of sample van een langere tekst, dat gebruikt wordt gebruikt om een indruk van het gehele artikel te geven. Dit wordt ook wel de “omgekeerde ui methode” genoemd. Net als bij een ui kom je tijdens het pellen, allereerst de grootste schil tegen.

Daarna volgende de steeds kleinere schillen die worden afgepeld. Bij website publicaties geld het zelfde principe, alleen dan omgekeerd. Ook op deze website worden snippits gebruikt, zoals op de homepage van de Webdesign Kennisbank te zien is.


Keuzestress

Hoewel ook hyperlinks onderdeel maken van content, is het raadzaam om niet te veel snelkoppelingen te plaatsen. Door te veel links op een website, kunnen bezoekers last van ‘Keuzestress’ krijgen. Dit betekend dat bezoekers, de navigatie van een website niet meer begrijpen en zo het spoor bijster raken.


Icon’s

In de Webdesign Kennisbank is veelvuldig gebruik gemaakt van icon’s, die gerelateerd zijn aan het betreffende onderwerp. Op sommige websites staan zelfs enkele miljoenen icon’s! Een deel daarvan moet worden betaald en een deel is ook gratis te downloaden.

Stel de zoekfunctie van zo’n website zodanig in, dat er met een zoekmachine (gratis) naar icon’s wordt gezocht. Om je alvast op weg te helpen, staan hieronder vijf webadressen voor het downloaden van icon’s…
Bezoek ook de websites:

 

HTMLKalenderTelefoonInformatieMP3SleutelwoordenWebdesignGereserveerdPDFWebsiteEmail

Bladeren ► HomeKennisbank • Ontwerpen

 

Omhoog