Ontwerpen


Vormgeven van Websites

Ontwerpen | Webdesign KennisbankHet ontwerpen van een website vraagt niet alleen een goed gevoel voor vorm en stijl te hebben, maar vooral van psychologie. Welk ontwerp werkt het beste en dringt écht diep door in het brein van bezoekers?

Er zijn veel factoren binnen deze term, die van invloed kunnen zijn op het (eind)resultaat van een website. Daarom is het handig om o.a. de stijl(spel)regels van de tekst op een website, al van te voren in kaart te brengen.

Zo voorkom je dat een deel van de website met terugwerkende kracht, moet worden aangepast mocht je achteraf iets willen veranderen. Mijn ervaring is echter, dat je in de praktijk hier nauwelijks aan ontkomt en het juist een positief onderdeel kan zijn van de ontwikkeling.


Uniformiteit

Een website eigenaar wil natuurlijk herkent worden door haar bezoekers. Uit onderzoek blijkt dat hoe meer bezoekers iets herkennen, hoe beter en sneller ze het zich kunnen herinneren.

Herkenning (uniformiteit) is dus een belangrijk onderdeel tijdens de ontwikkeling van een website. Ook de Webdesign Kennisbank heeft zoals je kunt zien, een uniforme uitstraling.


“More is Less”

Dit is absoluut de bekendste uitspraak binnen webdesign. Op een website zijn herhalingen taboe en is het de trend zo min mogelijk een naam, logo, kleur, afbeelding, hyperlink enz te gebruiken. In sommige gevallen zal je een term (titel) toch vaker moeten benoemen, als je de ‘uniformiteit’ wil behouden.

Deze kleine verschillen zorgen ervoor dat het ontwerpen van een website, voor een groot deel bestaat uit overwegingen en het maken van de juiste keuzes.


Hoofdletterbeleid

Het is mogelijk om ieder woord in de koptekst te beginnen met een hoofdletter. Zo heb ik zelf gekozen om op mijn website, alleen de belangrijkste (relevante) woorden in de koptekst met een hoofdletter te laten beginnen.

De meeste werkwoorden heb ik in dit geval overgeslagen. Een persoonlijke keus, om model in de kopteksten te brengen. Voor het gemak noem ik deze vorm van opmaak: “Hoofdletterbeleid”.


Letterfamilies

Het is van belang in de koptekst en de overige tekst op een website, één of meerdere passende letterfamilie(s) aan te geven. De meeste websites verwijzen een webbrowser naar een stuk of drie verschillende letterfamilies.

Dit omdat bij sommige webbrowsers die niet alle letterfamilies herkennen, zo nog een andere letterfamilie kunnen toepassen. Dit wordt meestal op volgorde van voorkeur, aangegeven in een stylesheet. Een goed middel om letterfamilie(s) uit te kiezen, is hiervoor de Kompozer te gebruiken.

Bezoek ook: CSS | HTML-Editors


Maak een Slideshow

Als je meerdere afbeeldingen op een webpagina wilt plaatsen kun je daarvoor handig gebruikmaken van een “slideshow”. Op een zelf gekozen oppervlak in een webpagina, kun je diverse afbeeldingen achter elkaar af laten spelen.

De volgorde van de af te spelen afbeeldingen, zijn van te voren vast te leggen of willekeurig in te stellen. Voor zowel WordPress als bij Joomla, zijn er uitgebreide slideshow extensies (plug-ins) beschikbaar. Met behulp van HTML en CSS kun je zo’n slideshow op je website ook zelf maken.

Bezoek ook: HTML | CSS


Tussenruimtes

Creëer ruimte (spaties) tussen tekst, afbeeldingen, tabellen, enz. Zo kun je met een slogan, artikel, afbeeldingen en hyperlinks de uitstraling van een website meer rust geven. Wanneer dat niet gebeurd, zal de content samengevoegd en minder overzichtelijk worden.


“Rich Content”

Het is aan te raden om zo veel mogelijk (originele) tekst, video’s, afbeeldingen, MP3 bestanden en livestream (podcast) en/of infographics op een website te publiceren. Zo zorg je er niet alleen voor dat een website interessant blijft…

Bovendien scoor je met deze zogenaamde “Rich Content”, opmerkelijk hoger in de zoekresultaten van zoekmachines! Diep daarom elke relevante categorie van een webpagina, zoveel mogelijk uit.

Bezoek ook: Zoekmachine Optimalisatie


Gebruik maken van Snippets

Een snippet is een fragment of sample van een langere tekst, dat gebruikt wordt gebruikt om een indruk van het gehele artikel te geven. Ook op deze website worden snippits gebruikt, zoals op de homepage van de Webdesign Kennisbank te zien is.


Keuzestress

Hoewel ook hyperlinks onderdeel maken van content, is het raadzaam om niet te veel snelkoppelingen te plaatsen. Door te veel links op een website, kunnen bezoekers last van ‘Keuzestress’ krijgen. Dit betekend dat bezoekers, de navigatie van een website niet meer begrijpen en zo het spoor bijster raken.

Bezoek ook: Hyperlinks


Icon’s

In de Webdesign Kennisbank is veelvuldig gebruik gemaakt van icon’s, die gerelateerd zijn aan het betreffende onderwerp. Op sommige websites staan zelfs enkele miljoenen icon’s! Een deel daarvan moet worden betaald en een deel is ook gratis te downloaden.

Stel de zoekfunctie van zo’n website zodanig in, dat er met een zoekmachine (gratis) naar icon’s wordt gezocht. Om je alvast op weg te helpen, staan hieronder vijf webadressen voor het downloaden van icon’s…

Bezoek ook de websites:
Icons8 | Iconfinder | Flaticon | Freeicons | Freepik

 

HTML Kalender Telefoon Informatie MP3 Sleutelwoorden Webdesign Gereserveerd PDF Website Email

Home Kennisbank Ontwerpen