Zoekmachine Optimalisatie


Wat is SEO?

Zoekmachine Optimalisatie | Webdesign KennisbankDe afkorting SEO staat voor: Search Engine Optimalisation, oftewel in het Nederlands: Zoekmachine Optimalisatie. Dit bestaat uit verschillende onderdelen, die worden gevormd door de inhoud en de technische constructie van een website.

Wil je meer bezoekers naar je website genereren via zoekmachines, zonder te adverteren? Dan zal je met SEO aan de slag moeten. Door het gebruik van SEO kun je meer organische bezoekers realiseren.

Om te weten hoe SEO werkt, staan in dit artikel verschillende technieken beschreven voor een SEO geoptimaliseerde website.


Basis Optimalisatie

  • De Pagina-Titel: Met relevante zoektermen een korte inhoud van de pagina beschrijven,
  • De Meta Omschrijving: Vertel met relevante zoektermen waarom de pagina bezocht moet worden,
  • De Koptekst H1: Deze koptekst verteld een bezoeker in het kort, waar de pagina over gaat.

  • Technische Optimalisatie

    Als een website technisch niet in orde is, kan het zomaar zijn dat de zoekmachinerobots (spiders) onmogelijk bij de website kunnen komen. Belangrijk dus om te zorgen dat een website technisch ook klopt.

    Daar hoort een “schone” broncode bij, omdat het voor zoekmachines belangrijk is dat een website snel download in de webbrowser. Ook hierdoor kan een website hoger gaan scoren in de zoekresultaten.


    “Content is King”

    De relevante inhoud van een website wordt vaak aangeduid als content. ‘Content is King’ is dan ook beslist geen onbekende slogan meer! Tegenwoordig zijn de zoekmachines ingesteld op het zoeken naar zogenaamde “rich content”.

    Deze term staat voor een zoveel mogelijk en diverse (originele) inhoud op een website zoals; tekst, afbeeldingen, hyperlinks, video’s enz.

    Bezoek ook: Hyperlinks


    Zoektermen in Bestandsnamen

    SEO en toegankelijkheid hebben best veel met elkaar gemeen. Het gaat in beide gevallen over het begrijpen wat er op de afbeelding staat en wat de context is met de inhoud van de pagina.

    Spiders herkennen namelijk niet automatisch afbeeldingen en zijn daarom aangewezen op de (zoek)termen die vermeld staan in de diverse bestandsnamen.

    In het jonge verleden van het internet, kon dit nog probleemloos worden ingevuld tussen de head tags in de broncode. Doordat voorheen met deze manier voor het aangeven van zoektermen veelvuldig misbruikt werd door ongeldige trefwoorden, worden deze tegenwoordig in de bestandsnamen ingevuld:

    smartphone-tablet-responsive-webdesign-kennisbank-website-educatieve-wegwijzer.jpg

    Search Engine Optimalisation | Webdesign Kennisbank


    Short Tail vs Long Tail

    In een zoekmachine kun je lange tekst invoeren als zoekopdracht en/of korte tekst (tags). Bijvoorbeeld een vraagstelling met vier of meer termen, wordt long tail genoemd. Een zoekopdracht dat uit drie of minder termen bestaat, wordt short tail genoemd.

    2 Voorbeelden van Short Tail en Long Tail

  • Long tail: Hoe maak ik van een PNG een JPG?
  • Short tail: Webdesign, Kennisbank, Cees
  •  
    Het is interessant om te zien hoe short tail en long tail zoekopdrachten verdeeld zijn in Google. Maar liefst 70% van alle zoekopdrachten per jaar in Google bestaat uit long tail zoekopdrachten en slechts 30% bestaat uit short tail zoekopdrachten.

    Long tail zoekopdrachten zijn zoektermen (zinnen) waar je in eerste instantie niet zo snel aan zou denken. Toch zit er achter deze strategie voor veel websites een legio aan mogelijkheden.

    Waarom Long Tail Strategie?

    Eigenlijk maak je het ‘belangrijke’ (short tail) zoekwoord wat breder. Neem bijvoorbeeld het short tail zoekwoord ‘Fietsen’. Bij de “Long Tail Strategie” kunnen hier zoekopdrachten naar voren komen als “Gazelle blauw gekleurde herenfietsen”.

    Op deze zoekopdrachten zit natuurlijk veel minder zoekvolume dan op de short tail zoekwoorden, maar zijn des te specifieker. Een conversie staat voor het omzetten (converteren) van een bezoeker die actie onderneemt.

    Short tail zoekopdrachten leveren daar in tegen, een lagere conversie op omdat ze minder specifiek (nauwkeurig) zijn. Daarom is het aan te raden om tijdens het schrijven van de tekst op een website, gebruik te maken van “Long Tail Strategie”.


    Waarom een Sitemap?

    Door o.a. één of meer sitemaps in een website onder te brengen, maak je het de zoekmachines duidelijk wat de structuur van een website is. Een sitemap is vergelijkbaar met de inhoudsopgave van een boek. Het is een systematische ordening van de pagina’s in een website.

    Dit met als doel de gebruiker snel inzicht te geven in de structuur en hiërarchie van een website. Een sitemap is een HTML-document bestaande uit een gerangschikte lijst webpagina’s van de betreffende website.

    Het is te vergelijken met het menu-overzicht aan de rechterkant van de Webdesign Kennisbank. Deze worden op een sitemap weergeven door hyperlinks, waardoor zoekmachines de webpagina’s kunnen vinden. Voor grotere en complexere websites is een sitemap zeker aan te raden.

    Je kunt natuurlijk op een HTML-document zelf een sitemap maken, maar er zijn bij CMS systemen zoals WordPress ook diverse plug-ins hiervoor te gebruiken. Zie onderstaand voorbeeld van een sitemap in deze WordPress-website. Een opsomming van alle pagina’s op volgorde, van onder naar boven:
     
    Sitemap Voorbeeld | Webdesign Kennisbank


    De Voordelen van een Kennisbank

    Zoekmachines als Google waarderen een kennisbak in de zoekresultaten. Bovendien is het een doeltreffend systeem om alle informatie overzichtelijk op te slaan.

    Bezoek ook: Kennisbank


    Google Analytics voor Beginners

    Zorg voor een statistiekenprogramma zoals Google Analytics, zodat je kunt zien of het verkeer via de zoekmachines toeneemt of niet. Google Analytics geeft je (gratis) een volledig statistiekenpakket, om te zien wat het gedrag is van bezoekers op een website.
    Google Analytics Academy | Zoekmachine Optimalisatie
    Terwijl Google Analytics een goede en betrouwbare methode is om de herkomst en het aantal bezoekers in kaart te brengen, is het echter geen simpel systeem. Daarom kun je op Google Analytics Academy de nodige kennis opdoen. Heb je moeite met Engels? Dan kun je de tekst door een webbrowser vertalen.

    Google Analytics Academy | Google Analytics


    Bladeren ► HomeKennisbank • Zoekmachine optimalisatie