Zoekmachine Optimalisatie

Blog > Kennisbank > Zoekmachine Optimalisatie1414740295 SEO tips 1   - Zoekmachine Optimalisatie

Zoekmachine Optimalisatie staat voor SEO; of in het Engels; Search Engine Optimalisation en bestaat uit verschillende onderdelen. Dit wordt gevormd door de inhoud en de technische constructie van de website.

Vaak wordt dit aangeduid als Content. “Content is King” is dan ook geen onbekende slogan! Want zonder content, is er geen sprake van Zoekmachine Optimalisatie.

Technische optimalisatie

Als de website technisch niet in orde is, kan het zomaar zijn dat de zoekmachinerobots niet eens bij de website kunnen komen. Belangrijk dus om te zorgen dat je website technisch op orde is. Off-site SEO: Denk bij offsite SEO bijvoorbeeld aan links naar je website toe. Maar ook shares, likes en Social Media kan invloed hebben op je Zoekmachine Optimalisatie.

SEO vaktermen uitgelegd

In veel artikelen kom je vaktermen tegen die je er misschien van weerhouden om er zelf mee aan de slag te gaan. Daarom zijn hier een aantal veelgebruikte termen uitgelegd;

  • Ranking: Staat voor de positionering in de zoekresultaten. De positionering van de websites kan per persoon, per locatie, per apparaat en per tijdstip verschillen. Als een website vandaag bij jou op 1 staat, kan het zijn dat hij morgen bij jou op 2 staat.
  • Zoekterm of zoekwoord: Het woord (of de woordcombinatie) dat mensen intikken in de zoekmachines om een website te vinden.
  • SERP: Dit staat voor Search Engine Result Page, in het Nederlands betekend dit de zoekresultatenpagina.
  • Backlinks: Backlinks zijn links naar een website toe. Met “de backlinks van jouw website” wordt dus bedoeld links naar jouw website.
  • Pagerank: Vroeger deelde Google een cijfer uit aan websites, dit noemen ze ‘Pagerank’. De laatste update was in februari 2013, sindsdien wordt hij niet meer (zichtbaar voor iedereen) geüpdatet.
  • Metatags: Dit zijn stukjes code die worden toegevoegd op een pagina. Op de pagina is het niet zichtbaar voor een bezoeker, maar de zoekmachines gebruiken die tags wel om bijvoorbeeld in de zoekresultaten een omschrijving te tonen.

f10 - Zoekmachine Optimalisatie

Voordat je begint met SEO…

Voor dat je aan de slag gaat, is het belangrijk om de volgende stappen te doorlopen. Zo kun je zien of wat je doet ook daadwerkelijk effect heeft en of de zoekmachines überhaupt je website kunnen indexeren.

  1. Ga naar Google en vul daar in: site:www.jedomeinnaam.nl. Vervang daar uiteraard www.jedomeinnaam.nl door je eigen website. Zie je daar de meeste pagina’s van je website? Gefeliciteerd, je website wordt in ieder geval geïndexeerd in Google.
  2. Meld je website aan bij: Google Search Console. Dit is een soort rapport voor je website: je krijgt hier meldingen als er iets niet goed staat (als mensen pagina’s niet kunnen vinden), maar je ziet ook op welke woorden bezoekers binnenkomen.
  3. Zorg voor een statistiekenprogramma zoals Google Analytics zodat je kunt zien of het verkeer via de zoekmachines toeneemt of niet. Je kunt best al wat gegevens halen uit Google Search Console, maar een volledig statistiekenpakket om te zien wat mensen op de website doen is altijd aan te raden.

Verkijk je niet direct op zoekwoorden met hoge zoekvolumes: dit zijn vaak zoekwoorden waar veel concurrentie op is. Ga je voor het eerst aan de slag met Zoekmachine Optimalisatie? Neem dan termen waar niet heel veel op gezocht wordt en er niet veel concurrentie op staat (anders wordt het lastig om daar op te scoren).

Voor je gaat optimaliseren op een bepaalde zoekterm, toets hem eerst eens in in de Google Zoekmachine. Krijg je resultaten die je verwachtte? Gaan die over het onderwerp wat jij in gedachten had of gaan ze misschien over heel iets anders?

De pagina’s die nu scoren, geven volgens Google (en de bezoekers) het beste en meest volledige antwoord. Kan jij dit beter? Kun jij dit aanvullen met meer informatie? Dan is dit een betere zoekopdracht!


“Content is King”

Bezoek ook deze pagina’s in de Kennisbank;

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.